torsdag 4 december 2014

Elhjälp

Nej! Elen i fika rummet på båten strular alla el i hela rummet fungerar inte! vad ska jag göra? Men juste, jag och min vän Raheem har ju försökt skapa en strömbrytare.

Vi klarade inte att få ihop det men vi var nära. Så nu är jag typ en expert på el.

Jag kan visa hur jag planerade på min strömbrytare.


















som ni kanske ser så trycker du ner där det står push och sen fungerar den.
för det är en spik fast limmad på knappen som du sak trycka ner, det är en spik fast limmad på träet som du inte trycker ner. Så om du trycker ner knappen med spiken på så far den ner på den andra spiken och då börjar lampan lysa för att metall leder ström. Om du trycker på knappen igen så far spiken upp och då slutar lampan lysa för då är inte den andra spiken nere och då slutar lampan lysa.

Jag blev mest nöjd med att man kan ha spikar för att få en strömbrytare att lysa. I en vanlig strömbrytare är det en tråd med koppar inuti. koppar leder ju ström så det är därför en vanlig strömbrytare fungerar.

Det materialet som jag använde var trä, spik och lim, jag ville ha en strömbrytare som var mer speciell i materialet därför tog jag trä. Det jag hade kunnat gjort bättre var att få den att lysa, För vi var ju så nära det var bara det att vi inte hann limma ihop allt trä som skulle hålla upp den. Jag följde min första ritning hela tiden fö att jag visste att den kunde fungera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar